top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

אפשר להציע לך שאילתה? (על הצעות לחיפוש)

חיפוש מידע הוא נושא שמעניין אותי בהרבה היבטים, בין היתר בהיבט של חווית המשתמש. ההרגלים שלנו מוכתבים במידה רבה על ידי גוגל, אבל לא רק וחיפוש באתרים יכולים לייצר הרבה הזדמנויות שמשפרות את חווית המשתמש ומספקות לגולש את מה שהוא צריך מתי שהוא צריך אותו.

לרוב כשמתחילים לחפש נראה שהאתר מציג לנו רשימה נפתחת עם אפשרויות חיפוש שונות. לחיצה על אחת האפשרויות ברשימה לרוב תפעיל את החיפוש שבחר המשתמש. הפונקציונאליות נעה בין הפשוט ביותר: השלמה אוטומטית של הטקסט כדי להציג חיפושים קודמים של המשתמש, למורכב יותר המציע שאילתות מתאימות למשתמש, ניווט באתר או אפילו תוצאות חיפוש ישירות.

הסטטיסטיקות מראות שכ-30% מהחיפושים עושים שימוש בפונקציונליות הזו ולכן חשוב להתעכב עליה. הבעיה היא שאמנם אנחנו אוהבים להשתמש בחיפוש, אבל קשה לנו לעשות את זה. החלק הכי מסובך בתהליך החיפוש הוא ההחלטה איזו שאילתה לשאול. כשמדובר בחיפוש באתרים, במנועי חיפוש שהם קצת פחות טובים מגוגל (אהמ), הקושי הזה הופך למשמעותי מאוד, עד כדי כך שיש משתמשים שמראש מוותרים על השימוש בחיפוש ומעדיפים לנווט (או לחזור לגוגל ולחפש משם).

מה אפשר להציע למשתמשים? בואו נסתכל על כמה אפשרויות:

הצעות חיפוש – search suggestions

הצעות חיפוש משתמשות בשאילתה שהמשתמש התחיל להקליד, אבל לא רק משלים את הטקסט אלא מציע שאילתות קרובות. הרשימה עשויה להסתמך על שאילתות פופולאריות, על שמות של דפים או קטגוריות באתר, או לכלול הצעות שמנהלי האתר מכניסים, כדי לכוון את המשתמשים לחיפושים יעילים יותר עבורם. כך משתמש שלא בטוח איזה חיפוש יתאים לו, יכול להיעזר באחת השאילתות שהוצעו עבורו.

זהו פיצ’ר שהכנסנו בחיפוש באתר הלקוחות בהראל והוכיח את עצמו כתומך בחיפוש (למעשה, היקף השימוש בו תואם בדיוק את הסטטיסטיקות המוכרות בתחום).

הצעות חיפוש באתר הראל ביטוח ופיננסים

הצעות חיפוש באתר הראל ביטוח ופיננסים

רשימת הצעות החיפוש לרוב תהיה קצרה ויודגש בה הטקסט שהמשתמש חיפש (או טקסט ההשלמה). לעיתים יוצג מידע נוסף, כגון מספר התוצאות הקיימות לכל שאילתה אפשרית או לאיזה קטגוריה שייך נושא החיפוש באתר.

הצעות חיפוש באלי אקספרס

חיפושים קודמים

כאשר המשתמש מכניס שאילתה, המנוע מזהה ומציג עבורו שאילתות חיפוש שבהן השתמש בעבר. זהו פיצר שמתאים במיוחד באתרים או סביבות שבהן המשתמשים שוהים הרבה ועושים שימוש רב בחיפוש. פייסבוק מגיבה באופן הבא כאשר המשתמש רק מציב את הסמן בשדה החיפוש, ומציגה רשימה של חיפושים או תוצאות חיפוש מחיפושים קודמים.

חיפושים ותוצאות חיפוש קודמות בפייסבוק

בפייסבוק, הטישטוש בין שאילתת חיפוש (שבחירה בה תפעיל חיפוש) ובין תוצאת חיפוש (שבחירה בה תעביר את המשתמש לדף ספציפי) נעשה במכוון והאבחנה בין שתי האפשרויות נעשית על ידי הבדל באייקונים. כמו פיצ’רים אחרים, פייסבוק עשתה הרבה שינויים באופן שבו הפיצ’ר הזה מתנהג.

באתר הסוכנים של הראל אימצנו פונקציונליות דומה – חיפוש מציג הן חיפושים קודמים (שאילתות שביצע המשתמש) והן דפים מתאימים שבהם ביקר בעבר. האתר הוא תפעולי באופיו ומתאפיין בשימוש תדיר ולכן המטרה היתה לאפשר חזרה מהירה למידע או נתונים שבהם המשתמשים ביקרו בעבר.

חיפושים קודמים באתר הסוכנים בהראל ביטוח ופיננסים

רשימת הפריטים שנצפו לאחרונה כללה מידע שיעזור למשתמש להבין מה הוא רואה (למשל האם זה שם לקוח או תביעה של הלקוח) וכן מספר פרטים מזהים רלוונטיים (תעודת זהות/ ח.פ וכו’).

תוצאות חיפוש מהירות

אפשרות נוספות שניתן למצוא הן הצגת תוצאות חיפוש מהירות ישירות בשדה החיפוש. זו אפשרות שמקובלת מאוד באתרי מסחר אלקטרוני ויכול להתאים במקרים שבהם קיימות תוצאות מיטביות שניתן להציג מיידית.

תוצאות חיפוש מוצגות בשדה החיפוש באתר Threadless

לקריאה נוספת

סקירה די מקיפה של נושא הצעות החיפוש, כולל מושגים שונים והמלצות ליישום נכון: Autocomplete, Live Search Suggestions, and Autocorrection: Best Practice Design Patterns

סרטון שמסביר איך לעצב הצעות חיפוש: Designing Search Suggestions

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page