ההגדה המשפחתית

פסח הוא אחד החגים החביבים עלי. החשיבות של החג מבחינתי, בכל הקשור לסיפור המסורתי של יציאת מצריים, היא בהשתתפות במסורת המשותפת לעם היהודי. קריאת ההגדה חשובה מבחינתי גם בהיבט המשפחתי – יש משהו מיוחד מאוד במשפחה שיושבת יחד בסדר ועורכת טקס קבוע, וגם בהיבט החינוכי – אין ספק שלילדים זו דרך מצויינת ללמוד בצורה חוויתית. מצד שני, כאתאיסטית שעם השנים רק מתחזקת בחוסר אמונתה, אני לא יכולה להתחבר להגדה במובן הדתי שלה. חלק גדול מהטקסים והברכות לא ממש מדבר אלי או רלונטי אלי, וכך גם בנוגע למשפחתי כולה.

השנה החלטתי להתאים את ההגדה, ולו במעט, אלינו. בכל שנה אנחנו קוראים את ההגדה בגירסת הדילוגים: אנחנו מדלגים בין קטעים נבחרים וקוראים רק חלקים מסויימים מההגדה. ערכתי את ההגדה מחדש ולקחתי רק את הקטעים שאנחנו קוראים בכל שנה. הוספתי לה הרבה שירים של פסח, לטובת הצעירים שבחבורה שאוהבים מאוד את השירים ובמידה רבה חווים את העולם דרך שירים ומוזיקה. וכן הוספתי התייחסות לפסח כחג האביב ופסח כחג החירות. לצערי, לא ממש חוגגים את חג העצמאות בישראל: בעיקר מציינים את יום הזיכרון. רציתי לומר משהו על העצמאות והחירות של עם ישראל במדינת ישראל היום ואני חושבת שבמסגרת ההגדה של פסח זה מקום מצוין לומר זאת.

ההכנה של ההגדה המשפחתית היתה חוויה מעניינת בפני עצמה. קראתי הגדות קיבוציות ונוסחים אלטרנטיביים שונים, כגון ההגדה הרפורמית. מחלקן שאבתי רעיונות או השראה. מראש החלטתי שזו תהיה גירסת ביטא – על פי התגובות של המשפחה ועל פי התחושה שתהיה לי בסוף הסדר, אחליט איזה שינויים צריך לבצע בנוסח לקראת השנה הבאה. ואולי בכלל יהיה זה נוסח שישתנה כל הזמן. ימים יגידו. בינתים יש לי את הנוסח הזה, ומחר ליל הסדר.

אתם מוזמנים לדפדף בהגדה. מי שמעוניין להוריד אותה, מוזמן לפנות אלי במייל. הזכויות על שירים, תמונות וטקסטים שונים שייכים לבעלי הזכויות.

 חג שמח!

אולי יעניין אתכם גם…

Advertisements

חיה על 5 שעות שינה

עם התגית: , , , , ,
פורסם ב-הכל אודות אדוה
22 תגובות ב“ההגדה המשפחתית
  1. עירא - Ira הגיב:

    מה קרה, פחדת לשבור יותר מדי מוסכמות ולא להפטר מהאגדות? 🙂 הגדה קיבוצית בת 40 שנה יותר עכשווית מזה 🙂

    אני בעד הגדה הומניסטית-חילונית-ליברלית. אני כבר 10 שנים מאיים שאכתוב אחת, אבל מי אני ומה אני שאשב למשימה כזו לבד. אולי אפתח ויקי ואכתוב אותה ביחד עם חברים?

    • עירא - Ira הגיב:

      אה, אבל רק שיהיה ברור, אחלה השקעה בעיצוב ובבחירה של התכנים. אני פשוט הייתי שובר יותר חזק לאג'נדות חירות מודרניות 🙂

      • אדוה לוטן הגיב:

        זה מה שנקרא "שאלה מצויינת". יש כמה סיבות למה ההגדה הזו נראית ככה:
        1. רציתי לבדוק את תגובת הקהל – בסדר משתתפים לא רק אני ומשפחתי הקרובה, אלא גם בני משפחה מורחבת ולא רציתי להפיל עליהם בבת-אחת משהו שונה במידה קיצונית. אם זה יעבור טוב, אמשיך לעדכן אותה בשנה הבאה.
        2. כתיבת טקסטים משמעותיים שמתאימים גם למבוגרים וגם לילדים או נוער, זו עבודה לא פשוטה שדורשת חשיבה ולוקחת זמן. וזמן זה משהו שלא היה לי בשפע ממנו… ולכן העדפתי לעשות משהו, גם אם מינימליסטי, כי מי יודע מתי יהיה לי זמן לשבת ולכתוב את ההגדה מחדש.
        3. אגדה, כן, אבל אגדה חמודה. וכל עוד ברור שמדובר רק באגדה (ואני טורחת להבהיר את זה לילדי), זה משרת את החיבור למסורת היהודית שמושתתת בפסח על האגדה הזו, ארצה או לא ארצה.

        ועכשיו אני מחכה לראות את ההגדה ההומניסטית-חילונית-ליברלית שתכתוב 😀

      • איל הגיב:

        ובתור שותף (משני, משני) למחשבות – בסופו של דבר החזרה על אותם טקסטים מקוריים הוא חלק ממה שהופך את זה לריטואל שכולם מתקבצים סביבו. המטרה היא לא להתנתק לחלוטין (ואם להתנתק – למה בכלל לחגוג את זה דווקא בפסח?) אלא לשמור על אחיזה במקור ולתת לה את הפרשנות הראויה והמתאימה לנו ולערכינו.

  2. nirit הגיב:

    אהבתי. לו הייתי אתאיסטית, הייתי מאמצת גם 🙂

    אני דווקא חושבת שהחיבור בין החדש לישן מאוד מוצלח. זה מאוד פשוט ללכת ולמחוק את כל מה שהיה בער וליצור משהו חדש (הומניסטי-חילוני-ליברלי), אבל אז החמצת את המטרה המרכזית שלך, שהיא (כפי שציינת בתחילת הפוסט) להתחבר למסורת משותפת בת אלפי שנים. מעבר לזה, חייבים להודות שבשורה התחתונה עיקר ליל הסדר זו הארוחה המשפחתית. ההגדה היא סוג של תשלום שמשלמים בדרך אל מרק הקנידעלך. למי יש כוח להעביר שעה בחפירות הומניסטיות-ליברליות עד שמגיעים לאוכל? תנו לנו קטעי הקראה קצרים מתובלים בשירים אהובים, ויאללה למרק.

    חג שמח!

  3. שירה הגיב:

    אנחנו משתמשים בהגדה של קיבוץ צובה שדומה מאד למה שהכנת. שילוב מצוין של מסורת ועכשיו

  4. עירא - Ira הגיב:

    נירית, איל ואדווה: אני לא מדבר על ניתוק מוחלט. יהיו ציטוטים או לפחות התכתבות סגנונית איפה שזה ראוי. אני חושב ממילא לפתוח ויקי ולתת לעוד אנשים להציף פנימה תכנים ושכל אחד ואחת יוכלו לברור משם הגדה אישית בהמשך התהליך, מתוך המודולים שידברו אליהם יותר.

    הרי על מה מדברת ההגדה? על היצירה של העם והגדרות המוסר שאמורות ליחד אותו. יציאת מצריים ומעמד הר סיני הם אגדה מצוצה ולא מגובה ולכן קשה לי להסכים להסתמך עליה (מה זה בכלל אומר על עם, כשסיפור האתנוגנזיס שלו מתבסס על שקר?). יש מספיק גבורה וסיפורי "דור מדבר" של התחלת המאה העשרים שיכולים להחליף את התכנים האלו.

    העקרון הראשון הוא להתפטר מהבולשיט של אלוהים וזרועות נטויות, להפטר מדברים של "בגלל שככה המסורת כבר X מאות שנים", ובעיקר להפטר מהמסרים הפרנואידים והבדלניים (שפוך חמתך על הגויים, כבל דור קמים עלינו לכלותינו).

    העקרון השני הוא לצקת מחדש תכנים של הסתכלות קדימה בתקווה ולא אחורה בפחד וזעם. זה כולל חזרה לרעיונות ציוניים בונים, ובניית חזון פרוגרסיבי.

    העקרון השלישי הוא להתייחס לארועים עכשויים (מה שיכול להשתנות כל שנה וכל חודש) בהתייחס לשאיפה לחירות. אם זה יחס לפליטים וכבושים, אזרחים סוג ג' (בדואים, דרוזים, ערבים), נשים מופלות, ואם זו חירות הביטוי, הפעולה, המידע, התוכנה או הפרטיות הפיסית והאלקטרונית. לא חסר למה להתייחס כאן.

    כיון שאני לא רוצה ליצור כאן טקסט קאנוני אחיד וקבוע, אלא היצע מודולרי ודינאמי לבחור ולהרכיב מתוכו הגדה, אז מי שרוצה להשאיר את אחד מי יודע או את "היא שעמדה" וקטעים אחרים, יהיה מוזמן.

    • אדוה לוטן הגיב:

      עירא, אני יכולה להתחבר להרבה ממה שכתבת. פתח את הוויקי ואני אשמח לקחת חלק בפרויקט הזה.

    • ranbar הגיב:

      אני ממליץ לך לך לגשת לספריית אחד מקיבוצי השומר הצעיר הקרובים למקום מגוריך ולעיין בהגדה הקיבוצית הקלאסית של הקיבוץ הארצי. לטעמי, העבודה כבר נעשתה. בטוב טעם, מתוך גישה יהודית והומניסטית ותוך בחירת טקסטים נפלאים (רובם מסורתיים כולל פיוטים וקטעים יפים מהתפילה שאף חילוני לא מכיר!) וכל זאת בלי אלוהים, בלי פלפולים ובלי ארמית.

      • עירא - Ira הגיב:

        מכיר כמה וכמה נוסחים של הגדות שמוצניקיות, רן 🙂 יצא לי לעשות כמה סדרים עם קיבוצניקים לשעבר ששומרים על הגדות, ואין הגדת דליה דומה לחלוטין להגדת עין המפרץ. זה נהדר שיש מגוון. הגדות קיבוציות יהיו בהחלט השראה בפרויקט, ואני אשמח אם אצליח למצוא כמה נוסחים סרוקים.

        • ranbar הגיב:

          הגדות השמוצ הקיבוץ הארצי הן זהות. הקיבוצים שציינת הם לדעתי לא שמוצניקים. מדובר בהגדה עם הכריכה המוזהבת ואיורים של שמוליק כץ.

          • עירא - Ira הגיב:

            למה לזרוק מילים כשאפשר לבדוק? היו לא מעט הגדות ספציפיות לקיבוצים או איזורים, לא את כולן אייר שמוליק כץ. אני אנסה להשיג ולסרוק. אני חושב שכדאי גם לנסות לשכנע את הנהגת הקיבוץ הארצי לפרסם סריקות מהארכיון שלהם אם יש.

          • עירא - Ira הגיב:

            ואג"ב, השמו"צ והקיבוץ הארצי הם היינו הך. התכוונת לתק"ם?

  5. ranbar הגיב:

    בתור מי שגדל עד גיל 16 על סדר בקיבוץ. אין לדעתי על ההגדה של הקיבוץ הארצי/ השומר הצעיר, עם האיורים של שמוליק כץ, שירי האביב הנפלאים (משיר השירים, כן, לא איזה אביב גפן) והטקסט ש-הפתעה, הפתעה, מספר ביציאת מצריים, בחיי עבדים וחירות ולא בשלל פלפולים תלמודיים חסרי פשר וקשר. כאשר נפגשתי עם ההגדה המסורתית פשוט לא הבנתי מה רוצים מחיי ולפתע הבנתי את כל הטרוניות של כל מי ש"שונא את פסח" ו"מחכה כבר לאוכל". ההגדה המסורתית היא פספוס ענק, בלתי רלוונטית לחלוטין ומפספסת בעיקר את הציווי "והגדת לבנך", כי את הבן איבדנו כבר ב"הא לחמא-עניא" (?WTF). ההגדה לא כתובה בלשון נהירה והקוראים, ברובם, משבשים את הכתוב פשוט ללא הכר, כך שגם מה שכביכול היה יכול להיות נהיר הופך לבליל הברות בלתי מובן.

    אבל, מה לעשות שהתחתנתי לתוך משפחה אוהבת ונפלאה שחיבקה את משפחתי הקטנה לחיקה וגם לסדר המסורתי, שמזכיר להורי אשתי את הסדרים שלהם. לצערי לבנותי קורה מה שקורה לרוב הילדים שגדלים על הגדה מסורתית: חוסר איכפתיות, שעמום וניתוק והמתנה מורטת עצבים לאוכל. יש לי חלום לערוך פעם סדר עם ההגדה הקיבוצית האהובה, אבל זה יצטרך לחכות.

  6. רונית מירון הגיב:

    איפה אפשר להשיג הגדה של הקבוצים?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

לצערי פייסבוק מסתירים את רוב העדכונים מדפים שנרשמתם אליהם. כדי להבטיח את קבלת העדכונים, עליכם להכנס לעמוד ולבצע את הפעולות הבאות:
1. העמידו את סמן העכבר על הריבוע בצד הימני העליון של המסך שבו כתוב Liked. ייפתח תפריט.
2. בראש התפריט מוצגת האפשרות Get Notifications. סמנו אותה.

אין בעיה. הזינו את האימייל שלכם כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות האימייל.

הצטרפו אל 80 שכבר עוקבים אחריו

Creative Commons License התכנים בבלוג זה מופצים תחת רישיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות 2.5 ישראל של Creative Commons, אלא אם צויין אחרת. לשימוש נא ליצור קשר במייל.

Add to Technorati Favorites

%d בלוגרים אהבו את זה: